Suche

Informacje prasowe #Mobilność
udostepnij

Latające taksówki z technologią Bosch

Latajace taksowki helikopter pierwszy plan

Skrzynka z czujnikami MEMS

  • 1 miliard lotów taksówek powietrznych w 2030 roku – według przewidywań
  • Skrzynka z czujnikami Bosch – precyzyjne sterowanie latającymi taksówkami
  • Korzyści ekonomiczne – zastosowanie przetestowanych w produkcji komponentów z sektora motoryzacyjnego w latających taksówkach
Łukasz Kałucki

Łukasz Kałucki >

X

Pierwsze latające taksówki wystartują w największych miastach najpóźniej w 2023 roku. Bosch planuje odegrać wiodącą rolę w kształtowaniu tego przyszłościowego rynku

mówi Harald Kröger, prezes działu Bosch Automotive Electronics.

Według przewidywań firmy doradczej Boston Consulting Group ludzie na całym świecie skorzystają z 1 miliarda lotów taksówkami powietrznymi w 2030 r. Co więcej, większość z tych taksówek powietrznych będzie mogła poruszać się bez pilota. Bosch pracuje nad najnowocześniejszą techniką czujników, aby loty te były szczególnie bezpieczne i wygodne. Konwencjonalna technika lotnicza jest zbyt droga, a poszczególne elementy konstrukcyjne za duże i za ciężkie, aby można je było zastosować w autonomicznych taksówkach latających. Jednak nowoczesne czujniki, które są również stosowane w pojazdach autonomicznych czy w systemie antypoślizgowym ESP, mają potencjał, aby wypełnić tę lukę. Dlatego zespół inżynierów połączył dziesiątki czujników w celu stworzenia uniwersalnej jednostki sterującej dla latających taksówek.

Technologia Bosch dla latających taksówek

Uniwersalna jednostka sterująca wyposażona w czujniki Bosch, które są już stosowane w produkowanych seryjnie pojazdach, zapewnia możliwość określania przez cały czas pozycji latających taksówek oraz precyzyjnego i bezpiecznego sterowania nimi. Zapewniają to na przykład czujniki przyspieszenia i odchylenia, które dokładnie mierzą ruch i kąt nachylenia pojazdu latającego. W przeciwieństwie do obecnych czujników wykorzystywanych w sektorze lotniczym, z których niektóre kosztują dziesiątki, a nawet setki tysięcy euro, Bosch może realizować te rozwiązania za ułamek kosztów. Wynika to z faktu, że firma korzysta ze sprawdzonych czujników, które Bosch już od wielu lat rozwija i produkuje dla przemysłu motoryzacyjnego. „Dzięki takiemu rozwiązaniu Bosch dążymy do tego, aby lotnictwo cywilne z powietrznymi taksówkami było dostępne dla szerokiego grona dostawców usług” – mówi Marcus Parentis, szef zespołu technicznego w firmie Bosch, odpowiedzialny za jednostki sterujące dla elektrycznych samolotów lekkich. Co więcej, czujniki Bosch są szczególnie małe i lekkie. Producenci latających taksówek mogą łatwo zainstalować skrzynkę z czujnikami Bosch w swoich pojazdach powietrznych, stosując zasadę „plug and play”.

1 miliard lotów powietrznymi taksówkami w 2030 roku

Rynek lotów wykorzystujących elektryczne taksówki powietrzne w miastach ma w najbliższych latach znacznie wzrosnąć. Rozpoczęcie lotów testowych jest planowane w miastach takich jak Dubaj, Los Angeles, Dallas i Singapur w 2020 r. Eksperci oczekują, że operacje komercyjne rozpoczną się w 2023 r. Chociaż piloci będą początkowo na pokładzie, to lekkie samoloty mogą zacząć latać autonomicznie już w 2025 r., kontrolowane jedynie przez personel naziemny. Do tego czasu około 3000 latających taksówek będzie działać na całym świecie (źródło: Roland Berger). Liczba ta wzrośnie do 12 000 do roku 2030, a do 2050 prawie 100 000 latających taksówek wzbije się w powietrze. Konsultanci z Morgan Stanley szacują, że rynek latających taksówek mógłby osiągnąć nawet 1,35 biliona euro (1,5 biliona USD) do 2040 r. Dotyczy to nie tylko Stanów Zjednoczonych i południowo-wschodniej Azji, ale również dużych i średnich miast w Niemczech. „Rozmawiamy z producentami taksówek powietrznych z przemysłu lotniczego i motoryzacyjnego, jak również z firmami rozpoczynającymi działalność, które budują pojazdy lotnicze i chcą świadczyć usługi sharingu” – mówi Parentis z firmy Bosch. „Pytanie nie brzmi, czy latające taksówki staną się rzeczywistością, ale kiedy.”

Dodatkowe pytania i odpowiedzi

Jakie rozwiązania techniczne dostarcza firma Bosch?Skrzynka z czujnikami jest wyposażona w czujniki MEMS. Skrót MEMS oznacza systemy mikroelektromechaniczne. Bosch opracował pierwsze czujniki MEMS dla pojazdów ponad 25 lat temu. Dostarczają one jednostkom sterującym w pojazdach dane o tym, czy samochód aktualnie hamuje lub przyspiesza i w którym kierunku się porusza. Taka skrzynka Bosch dla latających taksówek jest wyposażona w czujniki przyspieszenia, które mierzą ruchy samolotu. Wbudowane czujniki odchylenia kierunkowego mierzą kąt nachylenia pojazdu latającego, podczas gdy czujniki pola magnetycznego wyznaczają orientację kompasu. Pakiet obejmuje również czujniki ciśnienia, które wykorzystują ciśnienie barometryczne do pomiaru wysokości, a przeciwciśnienie do określenia bieżącej prędkości pojazdu.

Dla kogo Bosch dostarcza skrzynkę z czujnikami?

Bosch współpracuje z szeroką grupą firm działających w branży technologicznej, od producentów taksówek powietrznych po start-upy, które chcą budować pojazdy lotnicze i świadczyć usługi wypożyczania, tzw. sharing. Tak jak w przypadku każdej nowej technologii, aktualnie jest dostępnych wiele różnych koncepcji. W chwili obecnej trudno powiedzieć, która koncepcja odniesie sukces. Jednostka sterująca Bosch typu plug-and-play pasuje do każdego pojazdu latającego.

Co sprawi, że latające taksówki staną się alternatywą dla samochodów?

Latające taksówki oferują zupełnie nowy sposób unikania korków w głównych miastach – poprzez lot w powietrzu. To sprawia, że stanowią one dodatkową alternatywę dla szybkiego przemieszczania się z punktu A do punktu B w miastach przyszłości. „W porównaniu z dzisiejszymi środkami transportu, latające taksówki oszczędzają czas przy podróżach na dystansie już powyżej 10 km, z maksymalnym zasięgiem do 300 kilometrów” – mówi Parentis.

Ile kosztują latające taksówki?

W zależności od koncepcji i liczby przewożonych pasażerów, latająca taksówka będzie kosztować około 500 000 euro. Dlatego zautomatyzowane i elektryczne pojazdy powietrzne oferują korzyści głównie w przypadku usług współdzielenia. Mimo to latająca taksówka kosztuje znacznie mniej niż porównywalny śmigłowiec wyposażony we współczesne rozwiązania technologiczne. Dlatego tak ważne jest, aby dostawcy oferowali niezawodną technikę. „W tym miejscu wkraczamy z naszą skrzynką z czujnikami MEMS. Poprzez nasze rozwiązanie firma Bosch dąży do tego, aby lotnictwo cywilne z powietrznymi taksówkami było dostępne dla szerokiego grona dostawców usług” – mówi Parentis.

Tags: MEMS sensors

W Polsce Grupa Bosch jest obecna od roku 1992. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch Sp. z o.o.; Bosch Rexroth Sp. z o.o.; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. z o.o.; i sia Abrasives Sp. z o.o. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie i zatrudnia ponad 7 400 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2018). W 2018 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót w wysokości 5,4 mld złotych.

Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 410 000 pracowników na całym świecie (wg danych na 31.12.2018). W 2018 roku spółka wygenerowała obrót w wysokości 78,5 miliarda euro. Firma prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodące przedsiębiorstwo IoT, Bosch oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów (Smart Homes), inteligentnych miast (Smart Cities) oraz zintegrowanej w sieci mobilności i zintegrowanego przemysłu. Wykorzystując swoje doświadczenie w technologii sensorów, oprogramowaniu i usługach, a także własną chmurę obliczeniową, Bosch oferuje swoim klientom zintegrowane rozwiązania z jednego źródła. Strategicznym celem Grupy Bosch jest dostarczanie rozwiązań dla świata zintegrowanego w internecie. Innowacyjne produkty i usługi Bosch poprawiają jakość życia, jednocześnie budząc entuzjazm użytkowników. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas” Grupę Bosch reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 460 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż i produkcję, działalność badawczo-rozwojową i sprzedaż niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą przyszłego wzrostu przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Bosch zatrudnia 68 700 pracowników w działach badań i rozwoju w 130 ośrodkach R&D na całym świecie.

Przedsiębiorstwo, które początkowo nosiło nazwę „Warsztat mechaniki precyzyjnej i elektrotechniki”, zostało założone w 1886 roku, w Stuttgarcie, przez Roberta Boscha (1861–1942). Społeczno-prawna struktura spółki Robert Bosch GmbH zapewnia Grupie Bosch niezależność i samodzielność. Pozwala to firmie tworzyć dalekosiężne plany oraz inwestować w ważne dla przyszłości firmy projekty. 92 procent udziałów w spółce Robert Bosch GmbH należy do fundacji charytatywnej Robert Bosch Stiftung GmbH. Prawem głosu dysponuje większościowo instytucja powiernicza Robert Bosch Industrietreuhand KG, która pełni funkcje rynkowe udziałowca. Pozostałe udziały znajdują się w rękach rodziny Bosch oraz spółki Robert Bosch GmbH.

Więcej: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-presse.de, www.twitter.com/BoschPresse

Grupa Bosch jest wiodącym światowym dostawcą technologii i usług. Na całym świecie zatrudnia blisko 401 300 pracowników (stan na 31 grudnia 2021 roku). Według wstępnych danych, w 2021 r. firma wygenerowała sprzedaż na poziomie 78,8 mld euro. Jej działalność podzielona jest na cztery sektory biznesowe: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodący dostawca IoT, Bosch oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów, Przemysłu 4.0, oraz mobilność połączonej w sieci. Bosch realizuje wizję mobilności, która jest zrównoważona, bezpieczna i ekscytująca. Wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie technologii czujników, oprogramowania i usług, a także własną chmurę IoT, aby oferować swoim klientom połączone, interdyscyplinarne rozwiązania z jednego źródła. Celem strategicznym Grupy Bosch jest ułatwianie życia w sieci dzięki produktom i rozwiązaniom, które zawierają sztuczną inteligencję (AI) albo zostały opracowane lub wyprodukowane z jej pomocą. Bosch poprawia jakość życia na całym świecie dzięki innowacyjnym produktom i usługom, które wzbudzają entuzjazm. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas”. Grupa Bosch obejmuje spółkę Robert Bosch GmbH oraz około 440 spółek zależnych i regionalnych w około 60 krajach. Łącznie z partnerami handlowymi i serwisowymi, globalna sieć produkcyjna, inżynieryjna i handlowa Bosch obejmuje prawie wszystkie kraje świata. Od pierwszego kwartału 2020 roku Grupa Bosch, posiadająca ponad 400 lokalizacji na całym świecie, jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Podstawą przyszłego wzrostu przedsiębiorstwa jest jego siła innowacyjna. W 128 zakładach na całym świecie Bosch zatrudnia w dziale badań i rozwoju około 76 300 pracowników, z czego prawie 38 000 to inżynierowie oprogramowania.

Przedsiębiorstwo zostało założone w 1886 roku w Stuttgarcie przez Roberta Boscha (1861-1942) jako "Warsztat Mechaniki Precyzyjnej i Elektrotechniki". Szczególna struktura własnościowa spółki Robert Bosch GmbH gwarantuje swobodę przedsiębiorczości Grupy Bosch, umożliwiając przedsiębiorstwu długoterminowe planowanie i podejmowanie znacznych inwestycji z wyprzedzeniem w celu zabezpieczenia przyszłości. Dziewięćdziesiąt cztery procent kapitału zakładowego spółki Robert Bosch GmbH należy do Robert Bosch Stiftung GmbH, fundacji charytatywnej. Pozostałe udziały są w posiadaniu spółki Robert Bosch GmbH oraz spółki należącej do rodziny Bosch. Większość praw głosu należy do Robert Bosch Industrietreuhand KG. Funkcje związane z własnością przedsiębiorstwa są realizowane przez fundusz powierniczy.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronach internetowych: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, https://twitter.com/BoschPress

pobierz

Wciąż czegoś szukasz?