Suche

Informacje prasowe #Connected mobility
udostepnij

Bezpiecznie i komfortowo z punktu A do B: usługa Ridecare firmy Bosch utrzymuje pojazdy carsharingu w nienagannym stanie

Projekty pilotażowe z dostawcami carsharingu w Europie, Ameryce Północnej i Azji

  • Światowa nowość: usługi Ridecare firmy Bosch wykorzystują tylko jeden zespół czujników do wykrywania uszkodzeń nadwozia i dymu wewnątrz pojazdu.
  • Dane są oceniane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
  • Największy potencjał wzrostu inteligentnych rozwiązań w zakresie mobilności jest w Europie.
Łukasz Kałucki

Łukasz Kałucki >

X

Stuttgart, Niemcy – Pierwszą standardową funkcją Ridecare jest wykrywanie dymu wewnątrz pojazdu i uszkodzeń jego nadwozia. W tym celu Bosch łączy skrzynkę z czujnikami w pojeździe z opartą na chmurze analizą danych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Dzięki temu dostawcy usługi carsharingu mogą otrzymywać ważne informacje o tym, czy pojazd miał stłuczkę lub czy ktoś w nim palił. Naprawy lub czyszczenie można wtedy przeprowadzać szybciej i zgodnie z potrzebami, optymalizując zarządzanie flotą.

„W przypadku carsharingu jednym z głównych kluczy do zadowolenia klientów jest zapewnienie im przez cały czas bezpiecznej i przyjemnej jazdy. Dzięki rozwiązaniom Ridecare firma Bosch wyznacza nowy standard dla jeszcze lepszej obsługi klienta na rynku udostępniania aut” – mówi Harald Kröger, członek zarządu Robert Bosch GmbH. Firma Bosch pracuje obecnie nad projektami pilotażowymi z wiodącymi dostawcami carsharingu w Azji, Ameryce Północnej i w Niemczech z myślą o uruchomieniu produkcyjnej wersji systemu wykrywania dymu i uszkodzeń. Firma niedawno otrzymała również oficjalną aprobatę dla tego systemu od TÜV Süd, w tym potwierdzenie niezawodności usług flotowych.

Ridecare tworzy przejrzystość

Dostawcy usług carsharingu zazwyczaj otrzymują niewiele informacji, jeśli w ogóle, o tym, co działo się z autem w okresie wynajmu. Podczas gdy użytkownicy często sami zgłaszają przypadki poważnych uszkodzeń samochodu, to dostawcy są zwykle obarczani kosztami naprawy domniemanych drobnych uszkodzeń. Ponoszą także koszty profesjonalnego czyszczenia wnętrza w sytuacji, kiedy okazało się, że poprzedni użytkownik palił w aucie i się do tego nie przyznał. Rozwiązania Ridecare firmy Bosch mogą teraz zapewnić dostawcom usług carsharingu jasność zamiast domysłów: skrzynka z czujnikami w pojeździe wykrywa zarówno dym tytoniowy we wnętrzu, jak i uszkodzenia poszycia. Wykrywanie tego typu uszkodzeń za pomocą tylko jednego czujnika jest nowością w branży. Dostępne do tej pory rozwiązania potrafiły wykryć dym lub kolizję, ale nie obie rzeczy. „Połączony system wykrywania dymu i uszkodzeń firmy Bosch to pierwsze na świecie rozwiązanie seryjne, które może niezawodnie wykrywać i bezspornie zgłaszać zarówno wgniecenia, jak i dym w samochodzie” – mówi Kroeger. Dodatkowo czujniki w skrzynce są tak precyzyjne, że potrafią wykryć nie tylko wypadki drogowe, ale nawet przypadkowe stłuczki podczas parkowania. Co więcej, obejmuje to drobne kolizje z udziałem pojazdu z carsharingu, który jest zaparkowany w centrum miasta i obecnie nie jest wynajmowany. W rezultacie dostawcy carsharingu mogą bezpośrednio określić, kto spowodował szkodę lub palił papierosy w pojeździe.

Bosch łączy sztuczną inteligencję z internetem rzeczy

Innowacyjne usługi flotowe firmy Bosch obejmują skrzynkę z czujnikami zainstalowaną na stałe od wewnątrz na przedniej szybie współdzielonych pojazdów, a także inteligentne oprogramowanie do analizy danych w chmurze. Gdy tylko informacje z czujników o kolizji lub dymie we wnętrzu pojazdu zostaną przesłane do zaplecza w chmurze, Bosch może wykorzystać metody sztucznej inteligencji (AI) do określenia intensywności uderzenia i sklasyfikowania go dla operatora floty. Inteligentne algorytmy uwzględniają zarówno dane dotyczące dynamiki jazdy pojazdu, jak i dodatkowe informacje, takie jak stan drogi. Oznacza to, że dostawcy usług carsharingu mogą dokładnie wiedzieć, czy uszkodzenie jest jedynie kosmetyczne, czy też wymaga natychmiastowej oceny i naprawy, aby przywrócić sprawność pojazdu. „Usługi Ridecare firmy Bosch to kolejna demonstracja potencjału AIoT – połączenia sztucznej inteligencji i internetu rzeczy. W przyszłości skorzystają na tym również użytkownicy usług udostępniania” – mówi Kroeger. Co więcej, dzięki analizie danych AI, Bosch może także określić, w którym miejscu pojazd został uszkodzony, na przykład na tylnym zderzaku lub nawet w podwoziu. Ułatwia to stworzenie dokumentacji i wycenę uszkodzeń. Jeśli dane ze skrzynki z czujnikami zostaną później połączone ze zdjęciami uszkodzeń, to operatorzy flot i usług mobilnych mogą uzyskać na żądanie szacunkowe koszty naprawy.

Cyfrowe rozwiązanie do zarządzania flotą

Dla dostawców carsharingu szybkie i przejrzyste dokumentowanie uszkodzeń poszczególnych pojazdów we flocie jest niezwykle ważne, ponieważ jest to jedyny sposób na poprawienie bezpieczeństwa ruchu i zminimalizowanie przestojów. Oprócz klasyfikacji szkód, usługi Ridecare informują również dokładnie dostawcę carsharingu, gdzie i kiedy zdarzył się wypadek oraz kiedy ktoś palił w samochodzie. Informacje te umożliwiają menedżerom floty i dostawcom usług mobilności utrzymanie pojazdów w idealnym stanie przez cały czas oraz poprawienie komfortu kierowcom i pasażerom.

Pomimo spadku popytu na usługi carsharingu spowodowanego pandemią koronawirusa, eksperci przewidują ich boom: rynek usług związanych z mobilnością przy użyciu pojazdów wypożyczanych jest obecnie wart 127 miliardów dolarów w Europie, z czego 17 miliardów dolarów przypada na rynek niemiecki. Firma konsultingowa Strategy& szacuje, że ten potencjał sprzedaży może wzrosnąć w Europie ponad czterokrotnie do 549 miliardów dolarów do 2035 roku.

Publikacja zdjęć z dopiskiem: Fot. Bosch

Kontakt w sprawie zapytań prasowych:

Łukasz Kałucki

lukasz.kalucki@pl.bosch.com

+48 22 715 48 05

Grupa Bosch jest wiodącym światowym dostawcą technologii i usług. Na całym świecie zatrudnia blisko 401 300 pracowników (stan na 31 grudnia 2021 roku). Według wstępnych danych, w 2021 r. firma wygenerowała sprzedaż na poziomie 78,8 mld euro. Jej działalność podzielona jest na cztery sektory biznesowe: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodący dostawca IoT, Bosch oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów, Przemysłu 4.0, oraz mobilność połączonej w sieci. Bosch realizuje wizję mobilności, która jest zrównoważona, bezpieczna i ekscytująca. Wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie technologii czujników, oprogramowania i usług, a także własną chmurę IoT, aby oferować swoim klientom połączone, interdyscyplinarne rozwiązania z jednego źródła. Celem strategicznym Grupy Bosch jest ułatwianie życia w sieci dzięki produktom i rozwiązaniom, które zawierają sztuczną inteligencję (AI) albo zostały opracowane lub wyprodukowane z jej pomocą. Bosch poprawia jakość życia na całym świecie dzięki innowacyjnym produktom i usługom, które wzbudzają entuzjazm. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas”. Grupa Bosch obejmuje spółkę Robert Bosch GmbH oraz około 440 spółek zależnych i regionalnych w około 60 krajach. Łącznie z partnerami handlowymi i serwisowymi, globalna sieć produkcyjna, inżynieryjna i handlowa Bosch obejmuje prawie wszystkie kraje świata. Od pierwszego kwartału 2020 roku Grupa Bosch, posiadająca ponad 400 lokalizacji na całym świecie, jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Podstawą przyszłego wzrostu przedsiębiorstwa jest jego siła innowacyjna. W 128 zakładach na całym świecie Bosch zatrudnia w dziale badań i rozwoju około 76 300 pracowników, z czego prawie 38 000 to inżynierowie oprogramowania.

Przedsiębiorstwo zostało założone w 1886 roku w Stuttgarcie przez Roberta Boscha (1861-1942) jako "Warsztat Mechaniki Precyzyjnej i Elektrotechniki". Szczególna struktura własnościowa spółki Robert Bosch GmbH gwarantuje swobodę przedsiębiorczości Grupy Bosch, umożliwiając przedsiębiorstwu długoterminowe planowanie i podejmowanie znacznych inwestycji z wyprzedzeniem w celu zabezpieczenia przyszłości. Dziewięćdziesiąt cztery procent kapitału zakładowego spółki Robert Bosch GmbH należy do Robert Bosch Stiftung GmbH, fundacji charytatywnej. Pozostałe udziały są w posiadaniu spółki Robert Bosch GmbH oraz spółki należącej do rodziny Bosch. Większość praw głosu należy do Robert Bosch Industrietreuhand KG. Funkcje związane z własnością przedsiębiorstwa są realizowane przez fundusz powierniczy.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronach internetowych: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, https://twitter.com/BoschPress

pobierz

Wciąż czegoś szukasz?