Suche

Informacje prasowe #Biznes/ekonomia
udostepnij

25 lat polskiej fabryki układów hamulcowych Bosch

Zakład produkcyjny w Mirkowie k. Wrocławia wspiera bezpieczną jazdę milionów kierowców na świecie

  • Inwestycje w linie produkcyjne innowacyjnych produktów do samochodów elektrycznych i hybrydowych podstawą dalszego wzrostu
  • 37 milionów komponentów dostarczonych na 5 kontynentów
  • Rozbudowa zakładu – 25% więcej powierzchni już w 2022 roku
  • „Dzięki zaangażowaniu i umiejętnościom naszego zespołu, stworzyliśmy pod Wrocławiem wiodący ośrodek produkcji i rozwoju oferowanych przez Bosch komponentów do układów hamulcowych” – mówi Piotr Pyzio, członek zarządu Robert Bosch sp. z o.o. i dyrektor fabryki
Magdalena Kołomańska

Magdalena Kołomańska >

X

Fabryka układów hamulcowych Bosch w Mirkowie k. Wrocławia obchodzi jubileusz 25-lecia. Należący do koncernu od 1996 roku zakład produkcyjny,to dziś kompleksowy ośrodek produkcyjno-badawczy. Na ponad 33 000 m2 powierzchni, zespół ponad 900 specjalistów odpowiada za rozwój i produkcję komponentów do układów hamowania, które stosowane są w pojazdach wiodących koncernów motoryzacyjnych. W ciągu ostatniego ćwierćwiecza na liniach produkcyjnych podwrocławskiego zakładu wytworzono ponad 37 milionów komponentów i dostarczono je na 5 kontynentów.

Fabryka jest m.in. odpowiedzialna za produkcję iBoostera, niezależnego od próżni produktu, który wspiera układ hamulcowy, umożliwiając skrócenie drogi hamowania. iBooster stosowany jest głównie w samochodach elektrycznych i hybrydowych. Dzięki takim projektom zakład w Mirkowie aktywnie wspiera transformację motoryzacji, współtworząc świat bezpiecznej, bezemisyjnej i fascynującej mobilności.

„Komponenty wytwarzane w zakładzie Bosch w Mirkowie dbają o bezpieczeństwo milionów kierowców i pasażerów na całym świecie. Przez 25 lat udało nam się zbudować silną pozycję w koncernie. Dziś fabryka pod Wrocławiem odpowiada za produkcję najbardziej innowacyjnych elementów układów hamulcowych oferowanych przez Bosch” – mówi Rafał Rudziński, Prezes spółki Robert Bosch w Polsce.

Obecnie w Mirkowie co 3 sekundy produkowany jest nowy zespół mocy.

Historia fabryki sięga lat 60-tych ubiegłego wieku, ale jej dynamiczny rozwój w firmie Bosch rozpoczął się w roku 1996. W pierwszych latach produkcja obejmowała hamulce tarczowe i bębnowe, pompy hamulcowe oraz korektory siły hamowania. W 2003 roku fabryka została przeniesiona do obecnej lokalizacji – Mirkowa pod Wrocławiem. W 2009 r. rozpoczęła się dalsza rozbudowa nowego zakładu, a w 2012 r. działalność zainicjowało Centrum Badawczo-Rozwojowe.

Badania i rozwój

Centrum B&R, w którym pracuje obecnie ponad 70 inżynierów, od początku wspiera zarówno zakład produkcyjny w Mirkowie jak i inne fabryki koncernu Bosch, rozwijając produkty z portfolio motoryzacyjnego firmy. Wrocławski ośrodek jest centrum kompetencji w zakresie prac nad zbiornikiem wyrównawczym płynu hamulcowego – podstawowym komponentem zespołów mocy każdej generacji. Eksperci z Mirkowa są też odpowiedzialni za konstrukcję pierwszej generacji iBoostera.

Zespół Centrum B&R aktywnie uczestniczy również w pracach rozwojowych koncernu przy opracowywaniu kolejnych generacji układów hamulcowych – np. Zintegrowanego Zespołu Mocy (eng. Integrated Power Brake). Tym samym współtworzy obecne trendy elektryfikacji i wspiera dalszą automatyzację jazdy.

W Centrum B&R prowadzone są także prace z wykorzystaniem zaawansowanych symulacji numerycznych oraz sztucznej inteligencji. Celem jest optymalizacja procesu rozwoju produktu, również dla innych lokacji.

Obecnie w ramach jednostki tworzony jest nowy zespół odpowiedzialny za obszar testowy, który uzupełni istniejące obszary badań funkcjonalnych i wytrzymałościowych o wibroakustykę. Tym samym liczba ekspertów Centrum B&R w Mirkowie przekroczy 80.

Innowacyjne technologie XXI wieku

Ważnym krokiem milowym dla fabryki w Mirkowie było też rozszerzenie portfolio o produkty mechatroniczne:

• iBooster gen. 1 i 2

iBooster to system wspomagania układu hamulcowego, który jest niezależny od wytwarzanej przez silniki spalinowe próżni, może być więc stosowany w pojazdach hybrydowych i elektrycznych. Jego działanie pozwala na skrócenie drogi hamowania, co zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Oprogramowanie iBoostera może być skonfigurowane tak, by odpowiednio ustawić wyczucie pedału hamulca, dostosowując je do wymogów konkretnych producentów. Ta sama jednostka iBooster może być więc umieszczana w różnych modelach samochodów, nadając każdemu pojazdowi indywidualne cechy.

• Czujnik prędkości koła (WSS)

Podstawowym zadaniem czujnika prędkości koła jest zbieranie informacji o prędkości obrotowej kół jezdnych dla systemu ABS, kontrolującego siłę hamowania. Gdy prędkość obrotowa kół spadnie poniżej określonej wartości, ABS włącza się i zmniejsza siłę hamowania, by nie dochodziło do poślizgu kół. System ABS przesyła też informacje z czujników WSS do innych systemów elektronicznych, takich jak kontroli trakcji (TC) czy stabilizacji toru jazdy (ESP). To z kolei pozwala uruchamiać hamulce, czy kontrolować inne podzespoły celem zapobieżenia poślizgowi poprzecznemu czy wzdłużnemu samochodu.

Plany inwestycyjne i rozbudowa zakładu

Bosch zainwestował już w polską fabrykę ponad miliard złotych. Wysoka jakość pracy i zaangażowanie zespołu przekonały koncern do dalszych inwestycji pod Wrocławiem. Jesienią br. rozpocznie się rozbudowa zakładu, którego powierzchnia do końca 2022 roku powiększy się o 25%. Uruchomione zostaną też nowe, zautomatyzowane linie produkcyjne.

Firma rozwija również centrum kompetencji z szeregiem funkcji centralnych wspierających globalne operacje biznesowe Bosch.

Siła zespołu

Sukces fabryki nie byłby możliwy bez silnego, zmotywowanego zespołu.

„W ciągu ostatnich 25 lat pracownicy naszej fabryki wielokrotnie wypracowywali standardy działania, które były później wdrażane w innych zakładach produkcyjnych Bosch. Naszą siłą jest kreatywność i wysokie kompetencje kadry w każdym obszarze.” – podkreśla Piotr Pyzio.

Tags: 25 lat

Grupa Bosch jest wiodącym światowym dostawcą technologii i usług. Na całym świecie zatrudnia blisko 401 300 pracowników (stan na 31 grudnia 2021 roku). Według wstępnych danych, w 2021 r. firma wygenerowała sprzedaż na poziomie 78,8 mld euro. Jej działalność podzielona jest na cztery sektory biznesowe: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodący dostawca IoT, Bosch oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów, Przemysłu 4.0, oraz mobilność połączonej w sieci. Bosch realizuje wizję mobilności, która jest zrównoważona, bezpieczna i ekscytująca. Wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie technologii czujników, oprogramowania i usług, a także własną chmurę IoT, aby oferować swoim klientom połączone, interdyscyplinarne rozwiązania z jednego źródła. Celem strategicznym Grupy Bosch jest ułatwianie życia w sieci dzięki produktom i rozwiązaniom, które zawierają sztuczną inteligencję (AI) albo zostały opracowane lub wyprodukowane z jej pomocą. Bosch poprawia jakość życia na całym świecie dzięki innowacyjnym produktom i usługom, które wzbudzają entuzjazm. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas”. Grupa Bosch obejmuje spółkę Robert Bosch GmbH oraz około 440 spółek zależnych i regionalnych w około 60 krajach. Łącznie z partnerami handlowymi i serwisowymi, globalna sieć produkcyjna, inżynieryjna i handlowa Bosch obejmuje prawie wszystkie kraje świata. Od pierwszego kwartału 2020 roku Grupa Bosch, posiadająca ponad 400 lokalizacji na całym świecie, jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Podstawą przyszłego wzrostu przedsiębiorstwa jest jego siła innowacyjna. W 128 zakładach na całym świecie Bosch zatrudnia w dziale badań i rozwoju około 76 300 pracowników, z czego prawie 38 000 to inżynierowie oprogramowania.

Przedsiębiorstwo zostało założone w 1886 roku w Stuttgarcie przez Roberta Boscha (1861-1942) jako "Warsztat Mechaniki Precyzyjnej i Elektrotechniki". Szczególna struktura własnościowa spółki Robert Bosch GmbH gwarantuje swobodę przedsiębiorczości Grupy Bosch, umożliwiając przedsiębiorstwu długoterminowe planowanie i podejmowanie znacznych inwestycji z wyprzedzeniem w celu zabezpieczenia przyszłości. Dziewięćdziesiąt cztery procent kapitału zakładowego spółki Robert Bosch GmbH należy do Robert Bosch Stiftung GmbH, fundacji charytatywnej. Pozostałe udziały są w posiadaniu spółki Robert Bosch GmbH oraz spółki należącej do rodziny Bosch. Większość praw głosu należy do Robert Bosch Industrietreuhand KG. Funkcje związane z własnością przedsiębiorstwa są realizowane przez fundusz powierniczy.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronach internetowych: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, https://twitter.com/BoschPress

pobierz

Wciąż czegoś szukasz?