Suche

Informacje prasowe #Technika motoryzacyjna
udostepnij

Pozostać na torze jazdy: kamienie milowe w 25-letniej historii ESP® firmy Bosch

Uniknięcie blisko pół mln wypadków drogowych z obrażeniami ciała i uratowanie 15 000 istnień ludzkich w samych tylko krajach UE – tak wygląda dotychczasowy bilans układu ESP®, wprowadzonego w 1995 roku po raz pierwszy na rynek. Poniższej przedstawiamy kamienie milowe rozwoju elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy w firmie Bosch.

Łukasz Kałucki

Łukasz Kałucki >

X

1983: Inżynierowie z firmy Bosch przedstawiają kilka pierwszych pomysłów na poprawienie stabilności podczas gwałtownego hamowania na zakręcie. Opiera-ją swoje projekty na układzie zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamo-wania (ABS), wprowadzonym na rynek w 1978 roku. Początkowa propozycja polegała na elastycznym dostosowaniu poślizgu każdego koła, aby poprawić kontrolę nad pojazdem podczas hamowania na zakręcie.

1984: 1 lipca zostaje powoływany zespół konstruktorów. Jego zadaniem jest wykorzystanie ABS do opracowania układu regulacji hamowania, zapewniają-cego lepszą kontrolę nad pojazdem, gdy grozi mu wpadnięcie w poślizg na łuku drogi. W takiej sytuacji pojazd musi pozostać stabilny i kierowalny, o ile pozwa-lają na to prawa fizyki.

1992: W pobliżu siedziby Bosch w Schwieberdingen powstaje wspólny ośrodek badawczy. Pracują w nim inżynierowie z firmy Bosch i Daimler-Benz. Ten pro-ducent samochodów jako pierwszy zainstaluje układ. Na opracowanie układu gotowego do produkcji seryjnej przewidziano 36 miesięcy.

1995: ESP® debiutuje w maju w coupé Mercedes-Benz Klasy S na prezentacji prasowej, a we wrześniu zostaje wprowadzony na rynek w wersjach coupé i sedan (jako wyposażenie dodatkowe, natomiast w standardzie tylko z najmoc-niejszym silnikiem 12-cylindrowym ).

1997: Mercedes-Benz Klasy A, tuż po wprowadzeniu go na rynek, przewraca się podczas wykonywania ostrego manewru skrętu w trakcie testu. Po „teście łosia”, przeprowadzonym przez szwedzki magazyn motoryzacyjny, producent samochodów postanawia wprowadzić ESP® jako wyposażenie standardowe. Wkrótce podążą za nimi inni producenci pojazdów.

1998: Czujnik przyspieszenia poprzecznego, który stanowi serce układu ESP®, jest po raz pierwszy produkowany jako czujnik mikromechaniczny (MEMS). Bo-sch wytwarza te czujniki z mikroskopijnie małymi strukturami ruchomymi od 1995 roku. Oznacza to, że ESP® może być mniejszy, a jednocześnie trwalszy, mniej wrażliwy, bardziej niezawodny i tańszy.

2003: Bosch świętuje dostarczenie do odbiorcy 10-milionowego układu ESP®. Technologia jest obecna na rynku od ośmiu lat. W kolejnych latach, wraz ze wzrostem produkcji, układ trafia do samochodów klasy kompaktowej i zaczyna pojawiać się w segmencie małych aut.

2011: Eksperci ruchu drogowego i polityczni decydenci coraz bardziej docenia-ją zalety ESP®. Układ przeciwpoślizgowy staje się obowiązkowy w różnych kra-jach, na przykład w krajach członkowskich UE. W Unii Europejskiej proces wprowadzania jest stopniowy. Początkowo od listopada 2011 r. jest obowiąz-kowy w nowych modelach samochodów osobowych i ciężarowych, a od 1 listo-pada 2014 r. we wszystkich pojazdach rejestrowanych po raz pierwszy.

2016: Europejskie Biuro Patentowe (EPA) przyznaje Antonowi van Zantenowi nagrodę European Inventor Award 2016 w kategorii osiągnięcie życiowe. Uro-dzony w Holandii van Zanten przewodził 35-osobowej grupie konstruktorów układu ESP® w firmie Bosch.

2020: ESP® ma 25 lat. W ciągu ostatniego ćwierćwiecza firma Bosch stale do-skonaliła swój układ przeciwpoślizgowy, produkując do tego czasu ponad 250 milionów ESP®.

Tags: ESP

Grupa Bosch jest wiodącym światowym dostawcą technologii i usług. Na całym świecie zatrudnia blisko 401 300 pracowników (stan na 31 grudnia 2021 roku). Według wstępnych danych, w 2021 r. firma wygenerowała sprzedaż na poziomie 78,8 mld euro. Jej działalność podzielona jest na cztery sektory biznesowe: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodący dostawca IoT, Bosch oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów, Przemysłu 4.0, oraz mobilność połączonej w sieci. Bosch realizuje wizję mobilności, która jest zrównoważona, bezpieczna i ekscytująca. Wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie technologii czujników, oprogramowania i usług, a także własną chmurę IoT, aby oferować swoim klientom połączone, interdyscyplinarne rozwiązania z jednego źródła. Celem strategicznym Grupy Bosch jest ułatwianie życia w sieci dzięki produktom i rozwiązaniom, które zawierają sztuczną inteligencję (AI) albo zostały opracowane lub wyprodukowane z jej pomocą. Bosch poprawia jakość życia na całym świecie dzięki innowacyjnym produktom i usługom, które wzbudzają entuzjazm. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas”. Grupa Bosch obejmuje spółkę Robert Bosch GmbH oraz około 440 spółek zależnych i regionalnych w około 60 krajach. Łącznie z partnerami handlowymi i serwisowymi, globalna sieć produkcyjna, inżynieryjna i handlowa Bosch obejmuje prawie wszystkie kraje świata. Od pierwszego kwartału 2020 roku Grupa Bosch, posiadająca ponad 400 lokalizacji na całym świecie, jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Podstawą przyszłego wzrostu przedsiębiorstwa jest jego siła innowacyjna. W 128 zakładach na całym świecie Bosch zatrudnia w dziale badań i rozwoju około 76 300 pracowników, z czego prawie 38 000 to inżynierowie oprogramowania.

Przedsiębiorstwo zostało założone w 1886 roku w Stuttgarcie przez Roberta Boscha (1861-1942) jako "Warsztat Mechaniki Precyzyjnej i Elektrotechniki". Szczególna struktura własnościowa spółki Robert Bosch GmbH gwarantuje swobodę przedsiębiorczości Grupy Bosch, umożliwiając przedsiębiorstwu długoterminowe planowanie i podejmowanie znacznych inwestycji z wyprzedzeniem w celu zabezpieczenia przyszłości. Dziewięćdziesiąt cztery procent kapitału zakładowego spółki Robert Bosch GmbH należy do Robert Bosch Stiftung GmbH, fundacji charytatywnej. Pozostałe udziały są w posiadaniu spółki Robert Bosch GmbH oraz spółki należącej do rodziny Bosch. Większość praw głosu należy do Robert Bosch Industrietreuhand KG. Funkcje związane z własnością przedsiębiorstwa są realizowane przez fundusz powierniczy.

Dodatkowe informacje dostępne są na stronach internetowych: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, https://twitter.com/BoschPress

pobierz

Wciąż czegoś szukasz?