Strona startowa - Bosch w Polsce

Forum prasowe Bosch

Informacje prasowe
Konferencje prasowe
Informacje o firmie

Inne spółki Boscha w Polsce

BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Bosch Rexroth

Kanał RSS

Kanał RSS z informacjami prasowymi

subskrybuj

Innowacje Boscha


Samochodowe systemy bezpieczeństwa ABS i ESP, pierwsze elektronarzędzia w technologii litowo-jonowej, systemy identyfikacji biometrycznej - to tylko niektóre z wynalazków Boscha ostatnich lat. Przedsiębiorstwo traktuje innowacje priorytetowo, niezależnie od warunków gospodarczych czy budżetowych. Działalność badawczo-rozwojowa zapewnia firmie stały rozwój w perspektywie długoterminowej.

Potwierdzają to też wyniki sprzedaży - w branży elektronarzędzi aż 36 proc. obrotu stanowi sprzedaż urządzeń obecnych na rynku nie dłużej niż dwa lata. Samych tylko elektronarzędzi Bosch wprowadza na rynek około 100 rocznie. Połowa obrotu w branży motoryzacyjnej jest osiągana dzięki produktom, które Bosch jako pierwszy wprowadził na rynek. W dziedzinie motoryzacji firma zajmuje pierwsze miejsce na świecie pod względem innowacyjności. Liczba zgłoszonych wynalazków zarówno w Niemieckim, jak i Europejskim Urzędzie Patentowym, oraz w Światowej organizacji własności intelektualnej.

Innowacje zyskują mocną pozycję tylko wtedy, gdy staną się produktami oferującymi klientom wiele korzyści i będą produkowane w długich seriach, a więc tanio przy zachowaniu najwyższej jakości. Aby miały one jak najlepszą jakość i korzystną cenę, trzeba wielu lat prób. Każda nowość potrzebuje cierpliwości i wytrwałości. Zapewne każdy zna system ABS, wprowadzony przez Boscha w 1978 roku. Mało kto jednak wie, że jego rozwój przez długi czas, i to nieraz, stawał pod znakiem zapytania. Podczas pierwszych zimowych testów ABS, jakie przeprowadzono w 1972 roku, awarii uległ prawie co trzeci sterownik. Moduł elektroniczny łatwo się psuł, ponieważ składał się wówczas z ponad tysiąca części analogowych.

Wprowadzenie na rynek systemu stabilizacji toru jazdy ESP poprzedziło 10 lat intensywnej pracy, która nie zawsze szła we właściwym kierunku. Wyjątkowo trudnym zadaniem okazało się opracowanie głównego elementu ESP - czujnika prędkości obrotowej, którego koncepcję zapożyczono z techniki lotów kosmicznych, a którą trzeba było przystosować do wymogów produkcji seryjnej na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego. Wyzwaniem była konieczność zredukowania pokaźnych rozmiarów układu elektroniczno-mechanicznego stosowanego w rakietach. Zmniejszono go do mikroprocesora wielkości paznokcia. Kłopoty sprawiała też niezawodność czujnika w dłuższym okresie eksploatacji. W przypadku rakiety czujnik był wprawdzie narażony na duże obciążenia, ale nie trwały one dłużej niż jeden lot. Natomiast w samochodach musiał wykazać się niezawodnością przez przynajmniej 10 lat. ESP został po raz pierwszy zastosowany seryjnie w 1995 roku.

Wszędzie można dziś obserwować boom, jaki przeżywają samochody z silnikami Diesla. Zapoczątkował go w 1989 Audi 100 TDI - pierwszy samochód osobowy wyposażony w elektronicznie sterowany system bezpośredniego wtrysku paliwa Boscha. Również nad tą techniką pracowano wytrwale przez 15 lat, nie zrażając się wieloma niepowodzeniami na torach testowych. Niemniej skomplikowaną drogę rozwoju ma za sobą system Common Rail, który został wprowadzony do produkcji seryjnej w połowie lat 90. Produkcja wtryskiwaczy wymagała na przykład dopasowania pracy iglicy z dokładnością do ułamków mikrometra, a dochód z prototypowej serii nie był początkowo nawet w połowie tak wysoki, jak tego oczekiwano.

Przytoczone powyżej historie przekonują, że innowacje wymagają cierpliwości i wytrwałości - a te z kolei zakładają długotrwałość całego procesu. Oczywiście, bez koniecznych nakładów cierpliwość prędzej czy później wyczerpuje się. A nakłady są naprawdę znaczące. Tylko od połowy lat 90. Bosch wydał blisko 5 miliardów euro na rozwój oraz inwestycje związane z produkcją nowych, wysokociśnieniowych systemów wtryskowych do silników Diesla. W tym samym okresie na elektroniczne systemy regulacji siły hamowania przeznaczono sporo ponad 2 miliardy euro. Ubiegłoroczne nakłady na badania i rozwój wyniosły 3,6 miliarda euro, co stanowiło 8 proc. obrotu firmy. Na całym świecie w działach badawczo-rozwojowych Boscha jest zatrudnionych 30 tysięcy osób. Pracują oni nie tylko nad udoskonalaniem już istniejących produktów i rozwiązań, ale także nad możliwościami technologii, które zyskają znaczenie dopiero w dalszej perspektywie - na przykład w dziedzinie fotowoltaniki organicznej. W tym celu przedsiębiorstwo nawiązało współpracę badawczą z wieloma partnerami.

Bosch zgłosił w ubiegłym roku 3281 wynalazków do patentu - najwięcej jak dotąd w historii firmy. Oznacza to, że na dzień roboczy przypada w firmie Bosch ponad 14 wynalazków. Nie każdy wynalazek oznacza automatycznie zgłoszenie patentowe. Do patentu zgłasza się jedynie te osiągnięcia, które mają szczególne znaczenie dla przedsiębiorstwa. Obecnie w posiadaniu Boscha znajdują się prawa własności intelektualnej do 77 tysięcy patentów, zgłoszeń patentowych i wzorów użytkowych.

Można wymienić wiele produktów, które Bosch jako pierwszy wprowadził na rynek: świece zapłonowe, młoty udarowo-obrotowe, radia samochodowe, urządzenia grzewcze z zapłonem piezoelektrycznym, systemy ABS i ESP, elektronarzędzia z akumulatorem litowo-jonowym, systemy wtrysku benzyny i sondy lambda, a także systemy wtrysku bezpośredniego do silników Diesla. Kierunkiem prac badawczo-rozwojowych Boscha są obecnie przede wszystkim rozwiązania związane z ochroną środowiska i klimatu. Przykładem może być technologia Clean Diesel: w roku 2007 Bosch sprzedał na całym świecie 10,5 miliona wysokociśnieniowych systemów wtrysku do silników Diesla. W roku 2008 sprzedaż wyniesie już 12,5 miliona sztuk. Kolejny przykład - system wtrysku bezpośredniego benzyny: w 2007 Bosch sprzedał ponad milion tego typu systemów wtryskowych, a już w 2009 roku sprzedaż wyniesie przewidywalnie ponad dwa miliony sztuk. Również poza układem napędowym istnieje zwiększony popyt na energooszczędne techniki: na rok 2008 zaplanowano sprzedaż pół miliona systemów Start/Stop, w 2009 ich sprzedaż wzrośnie prawdopodobnie do jednego miliona sztuk. Ponadto Bosch stale wzmacnia branżę technologii proekologicznych - od energooszczędnych chłodziarek, poprzez kosiarki do trawy, które wykazują dwudziestokrotnie lepszy bilans energetyczny w porównaniu do konwencjonalnych kosiarek spalinowych, aż po nowoczesne systemy grzewcze.


RokKamienie milowe Boscha
1897Zapłon elektromagnetyczny niskiego napięcia do pojazdów
1902Zapłon elektromagnetyczny wysokiego napięcia ze świecą zapłonową
1902Produkcja tokarek-zataczarek i szlifierek wykorzystywanych do produkcji zapłonów elektromagnetycznych
1927Pompa wtryskowa do silników Diesla
1928Maszynka do strzyżenia Forfex z silnikiem elektrycznym
1929Niezawodny włącznik zapłonu gazowego
1930Budowa maszyn specjalistycznych: maszyny produkcyjne dla fabryk
1932Przejęcie Junkers & Co GmbH
1932Pierwsze narzędzie wiertarskie Bosch
1932Pierwszy seryjny młot udarowo-obrotowy
1932Pierwsze radio samochodowe
1933Zakup Ideal-Werke, obecnie Blaupunkt GmbH
1933Pierwsza chłodziarka Bosch
1947Pierwsza wyrzynarka
1951Wtrysk benzyny do samochodów osobowych
1952Pierwszy robot kuchenny Bosch
1952Pierwsze elektronarzędzie dla majsterkowiczów z nasadkami do piłowania, wiercenia, szlifowania itp.
1953Początek produkcji urządzeń hydraulicznych
1958Pierwsza pralka Bosch
1964Pierwsza zmywarka Bosch
1967Elektroniczny wtrysk benzyny (Jetronic)
1968Pierwsze urządzenie grzewcze z zapłonem piezoelektrycznym Junkersa
1974Stworzenie działu branżowego maszyn opakowaniowych (od roku 2004 Packaging Technology)
1976Sonda lambda do katalizatorów trójdrożnych
1976Początek prac nad pierwszym na świecie robotem przemysłowym z ramieniem uchylnym
1978System ABS
1979Zintegrowany, cyfrowy układ sterowania wtryskiem benzyny i zapłonem (Motronic)
1984Uruchomienie produkcji sterowanych automatycznie stanowisk wkrętarskich
1985Kocioł kondensacyjny
1986Elektroniczny wtrysk paliwa do silników Diesla (EDC)
1986System ASR
1986Powstanie działu branżowego Technika automatyzacji w wyniku połączenia działów branżowych Wyposażenie przemysłowe (IA) oraz Hydraulika/Pneumatyka (HP)
1988Pierwszy tester do diagnozy usterek
1990Chłodziarka wyprodukowana bez freonu
1991Magistrala CAN (Controller Area Network)
1993Szlifierka Bosch Delta
1995Systemy nawigacyjne Blaupunkta z generatorem mowy
1995System ESP
1997System wtryskowy wysokiego ciśnienia Common Rail do silników Diesla
1999Bezprzegubowe wycieraczki Aerotwin
2000Systemy solarne Junkers
2001Fuzja działu branżowego Technika Automatyzacji z przejętą branżą wyposażenia przemysłowego Mannesmann-Rexroth AG i powstanie spółki Bosch Rexroth AG
2002Wykrywacz uniwersalny Wallscanner
2002Maszyna napełniająca i zamykająca z pionową podstawą do płynnych farmaceutyków
2002Elektroniczny sterownik akumulatora (EBM)
2003Wkrętarka z akumulatorem litowo-jonowym
20033. generacja Common Rail z piezowtryskiwaczami „Inline”
2003Przejęcie spółki Buderus AG
2005System Night Vision do samochodów osobowych
2005Przejęcie szwedzkiego producenta pomp ciepła, IVT Holding AB
2006Pierwsza kosiarka z akumulatorem litowo-jonowym Rotak LI
2006Bezpośredni wtrysk benzyny z piezowtryskiwaczami
2007Pierwszy samochód z seryjnie montowanym systemem EPP (Electronic Pedestrian Protection)

Serwis e-mail

Wyślemy Ci informacje prasowe Bosch e-mailem

zapisz się

© Robert Bosch Sp. z o.o.